Sweeney Todd - film

Filmen Sweeney Todd från 2007 regisserad av Tim Burton  är  baserad på Stephen Sondheim och Hugh Wheelers musikal med samma namn.

Handling:
Benjamin Barker lever ett perfekt liv i London tillsammans med sin fru Lucy och dottern Johanna, innan han blir åtalad för ett brott han ej begått och blir utvisad ur England. Mannen som åtalat honom, Domare Turpin, är sjukligt avundsjuk på Barker och besatt/förälskad i hans fru Lucy. Han bjöd över henne till sitt hus där han sedan våldtog henne. Efter 15 år återvänder Barker - som Sweeney Todd. Han längtar efter att återse sin familj, men i huset där de bodde träffar han i stället Fru Lovett. Hon berättar att Lucy har tagit gift och att Turpin har adopterat hans dotter. Han bestämmer sig då för att hämnas.

Trailer



Sweeney Todd historien baserats på gammla berättelse om just en brittisk barberare som blir massmördare och som gör Köttpaj av sina offer. Detta skulle ha ägt rum omkring år 1800, Todd hängdes som straff.  Redan på 1800-talet fans de brist på konkreta bevis för Todds existens och flera drag i berättelsen kan spåras till äldre berättelser. Todd framställs än idag för det mesta som en historisk figur och figurerar flitigt i framför allt anglosaxisk populärkultur.

Vad tycker jag då?
Musiken i dena Filmmusikalen tyckte jag inte var så jätte bra, och filmen blev seg pga. allt sjungande.  Vissa låtar var väll rätt bra men som sagt dem blev lite långa i bland. Annars så tyckte jag handligen var bra och spänande.  Skådespelarna var också väldigt bra Johnny Depp har ju huvudrollen. Jag gillar detta nästan svartgråa nyanserna som allt är, väldigt få inslag av färg egentligen men jag gillar det de får en känsla av dystert i filmen. Så filmen i mina ögon vara lite långdragen men bra handling helt änkelt. Jag gillade slutet däremot. Kanske lite brutalt men bra! Killen tyckte om musiken, så de har ju med smaksak att göra. För min del blev de för mycket och  gjorde filmen seg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0