Matrix

Jag gillar verkligen Matrix filmerna, jag ska här förklara varför! Vissa av er tycker säkert att de bara är en action och sciense ficteon film och att den är så overklig. Det är dels detta jag gillar att den är ovärklig så man kommer från denna trista världen för ett ögonblik och sedan blir den fartfylld och spänande med allt detta pang pang. Men det jag gillar mäst är alla frågor som popar upp i huvudet på mig när jag ser dessa filmer, om hur vår värklighet egentligen är och varför vi uppfattar den som den är och om vi har något eget val. Samtidigt tänker jag på vår tekniska framsteg hur de på värkar oss, om de verkligen gör välden till ett bätre ställe.



The Matrix - trailer


Jag har även sett AniMatrix -The Album där får man mer förklaring till varför Matrix fins, och sedan även andra små historier som man känner igen från Matrix filmerna.

The AniMatrix: Här   nedan har vi första filmen bland alla små filmer. Dock är inte alla små filmer lika snyggt gjorda.



Fakta
Regisserad :Andy Wachowski & Larry Wachowski, 1999
Filmerna har vann Oscar.

Treologi- The matrix
1. The Matrix,1999. 
2. The Matrix Reloaded,2003
3. The Matrix Revolutions, 2003

Sedan kom även  The Animatrix. Den kom 2003  den består av en samling av nio animerade/teknade kort filmer , några av filmernas har bröderna Wachowski skrivit. 

Handling
 Jag ska faktist inte gå in på handligen, de kan ni hitta själva där ute på nätet.  Jag skulle bara glöma msssa viktiga bitar och sedan skulle de bli alldeles för långt för att skriva här.

Jag tycker!
Det  jag gillar dels med filmerna är att dem är genomtänkt, juste med namnvalet av de olika karaktärerna.  Många av namnen har nämligen passande synonymer. Som Neo betyder nytt eller ny vilket blir på engelskan one, vilket man då kan  förstå varför han är The One, den utvalde.  Den utvalde är som ett annat ord för Messias, vilket man får en känsla av i filmen . Aldra hälst i sissta filmen är vet väldigt jesus över Neo. Vilket får mig att må lite illa, fattar inte varför allt måste vara jesus kristus hjälper oss alla. 

När vi ändå är inne på saker jag inte gillar så får jag lite kvälvningar av detta kärleks dravlet, blir nämligen lite för mycket. I alla filmer fins det nästan nån form av kärlekshistoria. Det är inte så konstigt för visst skulle man inte klara sig utan kärlek på nått sätt. Men i bland blir de bara för mycket, för överdrivet. Här är det värkligen att kärleken övervinner allt! Och visst det är gulligt men för mig blir de lite för mycket bara.

För mig som jag har sagt tidigare gillar jag både filmen som acion film och som lite djupare filosofisk film. Just dessa frågor som  popar upp om livet och om vi kan vara säkra på det vi ser framför ögonen på oss. Även detta med hur vi människor är och hur vi tar hand om vår moder jord. Även hur vi möter andra. I denna filmen  så handlar de om att människor valde bort robotarna som dem själva hade bygt, det var människan mer eller mindre som startade krig mot robotarna och de var människan som tog bort solen, tog bort energi källan för robotarna.  Så i grund och botten så är de människarnas fel från början. Därför jag blir rädd i bland för all teknik och hur lite vi tänker på vad vi gör nu och hur de kommer att se ut i framtiden.

Jag gillar verkligen gillar med filmen är att den passar folk som bara vill sitta och se en bra sciense ficteon, action film. Samtidigt som den även passar folk som mig som vill använda hjärnan och få något att tänka på efter man har sett filmen. För i denna filmen fins de mycket små saker som man inte lägger märket till vid första gången.

Jag ska inte gå så mycket djupare in på Matrix, men som ni förstår så gillar jag den! Den har sina brister, men hade den varit perfekt så hade den nog varit tråkig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0