BABEL

Fredagen den 24 såg jag och killen på Babel, som jag skrev då så var den lite seg tyckte jag allt, men nu för tiden tycker jag många filmer är sega, jag skrev även att jag tycker den på minner mig om Crash lite i stuket.

Babel är från 2006, regisserad av Alejandro González Iñárritu och skriven av Guillermo Arriaga. Några av de medverkande är Brad Pitt, Cate Blanchett, Kôji Yakusho och Gael García Bernal.





Filmens titel BABEL syftar på Babels torn, byggnadsverk omnämnt i Gamla Testamentet, 1 Mosebok, kapitel 11.

Litet kortfatat om vad själva handligen innebär i Babels torn:

Babels torn  handlar om att människorna försökte bygga ett torn till himlen för att göra människornas namn känt. Människorna kunde göra allt de ville inget var omöjligt. Mänskligt övermod och försyndelse mot Gud, gjorde att gud bestraffade  människorna med att de inte kunde förstå varande längre, så de inte kunde fortsätta bygga tillsammans på tornet.. Runt om på jorden fick människorna olika språk.

 

Mina tankar om filmen:

Filmen är uppdelad i fyra olika delar kan man säga: 
1- De giftaamrekanska paret i Marocko.
2- Två unga bröder i Marockos öknen.
3- Mexikanska barnpassaren till två rika amrekanska barn.
4- Ung japansk tjej som är döv stum.


Babel för mig var en samman flätning  av olika berätelser där människor missförstår varandra och inte har förmågan eller viljan att fårstå varandra. På ytan av filmen så är de ljust detta med att vi har olika språk och hur svårt det är för oss att förstå varandra.  Men sedan om man tittar närmare på filmen så har de med att de gifta amrekanska paret inte förstår varandra längre, även om de pratar samma språk.  Den japanska dövstuma tjejen vecker också tankar i mig när jag ser filmen.  Hon känner att alla tycker att hon är ett monster och att inbgen för står henne, men sedan vet jag inte om dehar så mycket med att hon är döv stum. Tror många kan känna så ändå. Att man försökaer passa in och göra sitt bästa i olika grupper men att man i bland bara känner sig missanpassad och inte förståd.  Sedan tycker jag även filmen tar upp detta med olika kulturer och  hur okuniga vi är om dem.

Sedan är de mycket annat givetviss som vecker tankar i mig medans jag ser på filmen, som varför man inte kan förstå varandra, eller om de kanske är så att vi inte vill sätta oss in i andras sitvationer och äns försöka förstå hur andra har de och varför dem tänker som dem gör.

Fast helt fantastisk tyckte jag inte filmen var, tyckte de var lite uppenbart hur filmen skulle sluta. Jag vet inte om de har med att man har set ett par filmen nu och kan liste ut ganska mycket i för hand. Sedan måste jag säga att jag irriterade mig en aning på den "Mexikanska barnpassaren", hennes beslut var så idiotiska i balnd så jag bara ville gömma mig under täcket, nästan som när man ser på skräckfilm och alla iditer i filmen vägrar täna lampan. Detta gjorde att jag inte skulle ge den helt toppen betyg. Men helt klart en film man borde se, den vecker många tankar hos en om man är öppen för de och orkar tänka.


Som sagt detta är mina tankar om vad jag tyckte om filmen, vad tycker du? Skriv gärna vad du kom att fundera på när du såg filmen och vad du tycker om den.




Faktan kanske inte är helt riktig, så kolla upp det själv om du vill.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0