Den Äldsta

Av Christopher Paolini




Handling

Detta är andra delen i Christophers serie med Eragon. I denna boken fortsätters eragons resa, han måste bli en bättre drakryttare för att slå den nuvarande onda kungen Galbatroix. Därför tar han sig till alvernas rike Ellesméra, för att lära sig magi och stridskonst. Men Galbatorix har något i beredskap för Eragon som han inte är bered på. Boken går även in på hur de går i Eragons hemby Carvahall som inte är så lugn längre och för hans kusin Roran som får en egen kamp att utkämpa.


En fantastisk fortsättning på Eragon, blir många nya vändningar som man inte har tänkt sig. Jag tycker även det är intressant att man får följa byborna och hans kusin Roran vid sidan av och får redan på hur de går för dem och hur deras öden går samman. Jag gillar att se hur Christopher har tolkat Alvernas kultur för jag tycker ändå de är en skillnad från Tolkens variant.


Somliga jämför berättelsen med Härskarringen och Star Wars och tycker att Christopher bara härmar andra berättelser. Men visst man kan hitta likheter i hans bok med andra. Samtidigt som jag tycker att man kan göra det med det flesta berättelser. Själv så tycker jag att det är en bra spännande bok, dock ingen märkvärdig direkt ska jag väll inte säga. Kanske inte nästa stora bok serie, men lätt en bra bok som är läsvärd och som man blir gripen av under stunden man läser.


Hela serien heter "Arvtagaren" och innehåller då Eragon, Den äldste, Brisingr och okänd. "Brisingr" är tredje boken som inte kommit ut än. Jag längtar har gåt ett tag sen jag läste Eragon och den äldste nu och tycker det är på tiden att den kommer. Vad jag har läst så ska den komma ut på Engelska 20:e september 2008 och på svenska November 2008 eller januari 2009 . Det blir dock en fjärde del i "Arvtagaren"-cykeln som från början var tänkt att bli en trilogi, vilket vi inte vet titeln på än.


 Hur de engelska omslaget kommer att se ut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0