Chocolat


Regi: Lasse Hallström
2000
Drama





Filmen handlar om en liten idyllisk katolsk fransk by år 1959 som väcks till liv när Vianne  och hennes dotter Anouk flyttar dit och öppnar en exotisk chokladbutik under fastan.  Borgmästaren  Greven de Reynaud ser henne som ett hot och som djävulens sändebud, han vill inte att byn ska förändras. Han gör allt för att få bort Vianne, men hennes charm och underbara choklad drar till sig medborgarna ändå.  Under filmens gång dycker en hemlighetsfulle ung man upp i Viannes liv, Roux och hans manskap, vilket  ställer till mer problem för borgmästaren.


Har sett denna filmen flera gånger men den gick på tv:en i går, kunde inte låta bli att se den igen. Detta är en helt underbar film man sitter bara å myser när man ser den  och blir sugen på choklad. Filmen är humoristisk, mysig,  och finns även lite romantik, de jag gillar är att de inte är för mycket romantik just. Utan att de handlar om olika människor och deras relationer till varandra och hur allt förändras pga en chokladbutik. Jag gillar skådespelerskan Juliette Binoche som är Vianne hon är mycket bra och Johnny Depp som Roux är helt strålande, han vet hur man ska vara lite mystisk och charmig. Johnny och Juliette tycker jag lyckas få en riktigt perfekt romantiskt stämning mellan dem.


 Jag gillar allt i filmen från skådespelarna till replikerna och musiken. Fast det fans en sak jag inte gillade med filmen och det är att dem talar engelska och vissa hade en fransk brytning vilket var väldigt lustigt eftersom de utspelar sig i Frankrike. Jag hade uppskattat om de pratade franska så man får hela stämningen helt och hållet.


Kommentarer
Postat av: Lisa

Ha en trevlig kväll :)

2008-06-21 @ 18:19:08
URL: http://wlisa.blogg.se/
Postat av: Fiaah

Hej! Hoppas du får en trevlig kväll, BTW, fin blogg(=

2008-06-21 @ 18:41:47
URL: http://ffiaw.blogg.se/
Postat av: Jessica

johnny depp - en riktig bra skådis de.

2008-06-21 @ 22:22:34
URL: http://jessssiiicaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0